ISO 9001 KWALITEITSMANAGEMENT

ISO 9001 kwaliteitsmanagement is een internationale norm die te maken heeft met het vaststellen van de kwaliteit van uw bedrijf. Het kan gezien worden als een leidraad of een blauwdruk voor uw bedrijf, maar een eigen interpretatie toegespitst op uw bedrijf is uiteraard gewenst. Om u te helpen het ISO 9001 kwaliteitsmanagement op te stellen tot een werkbaar geheel voor al uw personeel, staan onze professionals graag voor u klaar.

WAT IS ISO 9001 KWALITEITSMANAGEMENT?

Het ISO 9001 kwaliteitsmanagement is bedoeld om te toetsen of uw bedrijf voldoet aan de eisen van uw klanten, de internationale regelgeving, de hygiënecode en andere op uw bedrijf van toepassing zijnde reglementen. Dankzij het ISO 9001 kwaliteitsmanagement is uw personeel beter in staat om duidelijk en overzichtelijk te werken met als doel: klanttevredenheid en veilige producten. Het programma bestaat uit negen hoofdstukken, waarin verschillende onderdelen van de normeisen worden behandeld en voor uw bedrijf kunnen worden ingevuld. Wanneer er normeisen zijn die niet van toepassing zijn op uw bedrijf of situatie, dan kunt u deze met een gerust hart overslaan. Behalve natuurlijk wanneer deze normeisen een direct verband hebben met de eisen van de klant en het productieproces. ISO 9001 wordt ook wel eens samengevat tot drie kernwaarden, te weten:
– zeg wat je doet;
– doe wat je zegt;
– bewijs het.

HET ISO 9001 KWALITEITSMANAGEMENT OP PAPIER

Om de kwaliteitseisen boven tafel te krijgen die van toepassing zijn voor uw bedrijf, is het belangrijk om de vragen in de verschillende hoofdstukken van het ISO 9001 kwaliteitsmanagement te beantwoorden. Hiervan schrijft u dan een duidelijk beleidsplan waarvan al uw medewerkers op de hoogte dienen te worden gesteld. Alleen zo kunt u samen volgens de eisen van het ISO 9001 kwaliteitsmanagement te werk gaan en zorgen dat u allen werkt aan een perfect eindproduct. Het is tevens belangrijk dat er ook volgens deze normen en uw kwaliteitsbeleidsplan gewerkt wordt. Vervolgens zal uw bedrijf getoetst worden op het beheersen en uitvoeren van dit plan. Wanneer de auditeur vindt dat u het goed doet en het kwaliteitsbeleidsplan goed uitvoert, kunt u een certificaat ontvangen, die dat bewijst. Uiteraard dient u daarna weer net zo enthousiast met het plan aan de slag te gaan als daarvoor.

ISO 9001 KWALITEITSMANAGEMENT, ÉÉN VAN VELE SYSTEMEN

Het ISO 9001 kwaliteitsmanagement klinkt wellicht ingewikkeld, maar wanneer u met onze professionals om de tafel gaat zitten, dan zal u al snel merken dat het een fijn systeem is, waarmee u eenvoudig en snel een goed plan kunt samenstellen. Overigens is het ISO 9001 kwaliteitsmanagement systeem slechts een van vele kwaliteitssystemen die door het bedrijf ISO (afkomstig uit Genève, Zwitserland) is opgesteld. Op het hoofdkantoor worden duizenden verschillende normen en kwaliteitsmanagementsystemen beheerd en opgesteld. De meeste zijn productgericht, maar de bekendste, de ISO 9001, is vooral kwaliteits- en klantgericht. Het is een norm die bovendien makkelijk in gebruik is. U zal niet het idee hebben dat u krampachtig een plan aan het volgen bent. In het begin is het misschien even wennen om alles op te volgen, maar u zal snel merken dat het eigenlijk vanzelf gaat. Het ISO 9001 kwaliteitsmanagement is er vooral opgericht om uw doelen te verwezenlijken en de kwaliteit tijdens het productieproces te waarborgen, zodat uw klanten uw producten met veel plezier zullen eten, drinken of gebruiken. Wij van Pander Consultancy helpen u hier graag bij. Neem eens geheel vrijblijvend contact met ons op om te ontdekken wat de ISO 9001 en wij voor uw bedrijf kunnen betekenen.